10 sfaturi care pot îmbunătăți experiența de călătorie în caz de perturbări ale zborului

0
3738
foto: Pixabay.com

Un raport al Curții Europene de Conturi privind drepturile pasagerilor din Uniunea Europeană arată că aceștia dispun de numeroase drepturi în UE, dar întâmpină în continuare dificultăți la exercitarea acestora.

Raportul confirmă faptul că drepturile pasagerilor sunt foarte bine reglementate, iar legislația în domeniu este una dintre cele mai de succes. Totuși, problemele pe care europenii le întâmpină nu sunt relaționate legislației, ci lipsei de informare a pasagerilor și a măsurilor luate de aceștia în vederea obținerii compensațiilor.

Curtea Europeană arată că propunerea Comisiei de a reduce costul compensațiilor pe care companiile aeriene trebuie să le ofere pasagerilor, respectiv creșterea perioadei de întârziere de la 3 la 5 ore, s-a bazat doar pe informații insuficiente pe care Comisia le-a primit de la companiile aeriene, propunerea devenind irealistă.

Agențiile care se ocupă cu obținerea despăgubirilor în numele pasagerilor umplu golul și îi fac pe pasageri conștienți de drepturile lor. Subliniază, de asemenea, cazuri în care pasagerii au fost ignorați și refuzați de companiile aeriene până în momentul intervenției agențiilor specializate în obținerea compensațiilor.

”Raportul arată că oamenii vor să fie compensați după ce au avut un zbor întârziat. Însă, două treimi dintre pasageri nu-și cer drepturile pentru că ei consideră că nu vor avea succes în acest demers sau nu știu ce drepturi au. Suntem mândri de efoturile depuse de industria noastră și ne dorim să ajutăm și mai mulți pasageri pe viitor”, spune Christian Nielsen, președintele Asociației pentru drepturile pasagerilor (APRA), entitatea care promovează și luptă pentru drepturile pasagerilor din care face parte și Airhelp.

În acest context, Curtea Europeană de Conturi a lansat câteva sfaturi pentru pasagerii companiilor aeriene, astfel încât aceștia să poată beneficia de drepturile lor ca cetățeni ai UE:

1. Personalizati-vă călătoria cât mai mult posibil – atunci când achiziționați un bilet, furnizați operatorului de transport detaliile dumneavoastră, de exemplu oferind datele dumneavoastră de contact. Puteți fi informat cu privire la perturbări doar dacă transportatorul are datele dumneavoastră de contact.  De asemenea, dacă trebuie să solicitați o despăgubire, un bilet personalizat este cea mai bună modalitate de a demonstra că ați fost cu adevărat în mijlocul de transport în cauză și că ați fost afectat de perturbare.

2. Fotografiați-vă bagajele – în cazul în care călătoria implică înregistrarea bagajelor, este o idee bună să  aveți o fotografie a valizei dumneavoastră și a conținutului acesteia. Acest lucru vă va ajuta să economisiți timp atunci când completați o solicitare și va face dovada valorii articolelor pierdute.

3. Nu sosiți cu întârziere la biroul de înregistrare – este important să rețineți că dreptul pasagerilor se aplică doar dacă vă înregistrați la timp. Dacă ratați plecarea din cauză că biroul de înregistrare era deja închis când ați sosit, nu sunteți eligibil pentru asistență.

4. Solicitați informații la punctele de plecare – aveți dreptul să fiți ținuți la curent în cazul în care plecarea se face cu întârziere sau dacă se întâmplă orice altceva cu călătoria dumneavoastră. Dacă reprezentantul operatorului de transport nu este prezent sau nu furnizează informații relevante,  rețineți acest aspect și includeți această observație în cererea pe care o adresați transportatorului.

5. Solicitați întotdeauna asistență –  dacă vă confruntați cu o întârziere prelungită sau cu o anulare, aveți dreptul la asistență indiferent de modul de transport.  Aceasta înseamnă  acces la apă și la o gustare sau la o masă. Dacă reprezentanții operatorului de transport nu vă oferă astfel de facilități din propria inițiativă, solicitați-le. Dacă sunteți refuzat, rețineți acest aspect și includeți această observație în cererea pe care o adresați transportatorului.

6. Păstrați-vă toate chitanțele – dacă nu se oferă asistență la punctul de plecare (aeroport, stație de autobuz, gară, port) sau dacă plecați dintr-o locație îndepărtată (o stație de autobuz) puteți solicita operatorului de trasport compensarea costurilor suplimentare pe care le-ați suportat. De obicei, transportatorii solicită o dovadă de plată pentru băuturi și gustări și pot refuza în cazul în care numărul de articole nu corespunde duratei întârzierii sau în care costurile sunt nejustificat de ridicate. Principii similare se aplică și în cazul în care trebuie să vă găsiți singur cazare pentru a aștepta o nouă plecare în ziua următoare.

7. Solicitați o dovadă a întârzierii sau a anulării – în cazul tuturor celor patru moduri de transport, pasagerii au dreptul la despăgubire în caz de întârzieri prelungite sau în caz de anulare. Deși rata despăgubirii și timpul minim de așteptare diferă în funcție de modul de transport, obligația de a dovedi că ați fost afectat rămâne aceeași pentru toate modurile de transport. Dacă biletul nu avea numele dumneavoastră, obțineți o dovadă în gară, în stație sau la bord care să precizeze că ați fost afectat de întârzierea sau de anularea respectivă.

8. Nu vă faceți propriile aranjamente înainte de a primi o propunere din partea transportatorului – atunci când are loc o perturbare a călătoriei dumneavoastră, de obicei doriți să continuați să călătoriți imediat apelând la un alt transportator sau la un alt mijloc de transport. Vă recomandăm să nu acționați în grabă: cumpărarea unui nou bilet, fără a primi propuneri de opțiuni alternative din partea transportatorului, echivaleaz cu rezilierea unilaterală a contractului de transport. Dacă procedați astfel, încetează orice obligație a transportatorului inițial de a vă oferi asistență sau despăgubiri.

9. Solicitați despăgubiri – dacă puteți demonstra că zborul dumneavoastră a fost afectat de întârziere sau că a fost anulat și că durata întârzierii a fost mai mare decât pragul stabilit în regulament, adresați transportatorului o solicitare de despăgubire. Menționați întotdeauna cursa în cauză și regulamentul aplicabil. Dacă nu primiți niciun răspuns de la operatorul de transport sau nu sunteți mulțumit de răspunsul primit, înaintați cazul organismului național responsabil cu asigurarea aplicării din țara de plecare. Celelalte organizații care vă pot ajuta sunt organismele de soluțiionare alternativă a litigiilor și agențiile de recuperare a compensațiilor. Rețineți că este posibil să fiți taxat pentru aceste servicii.

10. Solicitați compensarea cheltuielilor suplimentare – în anumite cazuri, pierderea pe care ați suferit-o  ca urmare a întârzierii sau anulării  este mult mai mare decât suma care vi se datorează în temeiul normelor de despăgubire ca urmare a încălcării drepturilor pasagerilor în UE. În astfel de cazuri, puteți adresa o cerere transportatorilor în temeiul  convențiilor internaționale. Trebuie să fiți pregătit să faceți dovada sumei exacte a pierderii pe care ați suferit-o și a cheltuielilor suplimentare suportate din cauza perturbării călătoriei.

Foto: Pixabay.com

Îți mai recomandăm și: Campanie de țară: Noua Zeelandă le cere turiștilor respect!

LĂSAȚI UN MESAJ

Te rugam sa introduci comentariul
Te rugam sa introduci numele