Alin Burcea, CEO Paralela 45: Dacă nu aș fi lucrat în turism, m-aș fi făcut actor

Mandatul de președinte ANAT a fost o continuă provocare

0
5725

Cinci ani la conducerea Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), de la înființare, în 1990, și până în prezent, și 28 de antreprenoriat în turism, imobiliare și hotelărie sunt cartea de vizită a omului de afaceri Alin Burcea. Ultimul mandat de președinte ANAT, de doi ani, a fost marcat de atât de multe evenimente interne și externe cât pentru câteva mandate consecutive. Pe plan legislativ, cea mai mare provocare a fost și rămâne încă schimbarea sistemului de garantare a pachetelor turistice astfel încât niciun turist să nu piardă vacanța plătită unei agenții care își închide porțile. S-ar fi realizat mai repede, spune fostul președinte ANAT, dacă autoritățile ar fi acceptat variantele propuse de ANAT.

Business-ul său principal, agenția de turism Paralela 45, a ajuns la un volum de vânzări de 50 de milioane de euro și tinde spre dublarea vânzărilor în minimum cinci ani. Omul de afaceri care a renunțat la zborul cu avionul, mijlocul de transport care scurtează distanțele, din cauza unui incident petrecut pe un aeroport din Ungaria, a pus accent însă pe scurtarea timpului de achizionare a unei vacanțe lansând un nou portal de destinații. S-a adaptat noilor cerințe ale turiștilor în ceea ce privește achiziționarea unei vacanțe, în ciuda faptului că la capitolul transport păstrează tradiția de a străbate lumea patru luni pe an numai cu mașina, vaporul sau trenul.

iVisit: Mandatul de președinte ANAT a fost o continuă provocare: schimbarea sistemului de garantare a pachetelor turistice, patru agenții de turism renumite care au avut probleme,  începerea unei investigații a Consiliului Concurenței pe piața agențiilor de turism. Care a fost cel mai dificil moment, cu indignare, revoltă, dezamăgire?

Alin Burcea: Am fost indignat când am aflat cum funcționează Consiliul Concurenței. Tu nu faci nimic, zici trei prostii, și ești amendat ca și cum ai fi făcut. Sunt indignat pentru că același Consiliu încurajează delațiunea, și un turoperator care vinde vacanțe de 1 euro își acuză în mod mincinos colegii, dar el scapă de amendă. Poate scapă de judecata Consiliului, nu va scăpa însă de judecata noastră.
M-a indignat închiderea birourilor de turism din străinătate, la comandă politică, fără nicio analiză și fără a pune nimic în loc.
M-a dezamagit faptul că una vorbim despre garantarea pachetelor turistice, alta face ministrul.

iVisit: Care sunt consecințele acestor situații asupra turiștilor?

Alin Burcea: Birourile închise au afectat calitatea târgurilor internaționale și turoperatorii nu au mai avut informațiile locale de care au nevoie în activitatea lor.

iVisit: Cât de grea e “moștenirea” lăsată actualei conduceri a ANAT? Ce trebuie neapărat continuat?

Alin Burcea: Există o “moștenire” grea, dar nu foarte grea. Legea garantarii pachetelor turistice este pe final, Legea turismului la fel, Legea de implementare a Directivei Europene privind pachetele de servicii de călătorie, de asemenea. Nu e complicat, trebuie însă să fii preocupat.

iVisit: În anii trecuți persista în rândul agențiilor de turism întrebarea: ce face ANAT pentru noi? În egală măsură și turiștii se pot întreba ce face ANAT pentru ei.

Alin Burcea: Persistă încă această întrebare tipic românească! Noi mereu vrem ca “altcineva”, întotdeauna, altcineva, să facă ceva pentru noi, noi întotdeauna să primim, dar de dat să dăm… nimic.
ANAT le dă foarte multe membrilor, în principal asistența juridică și fiscală. Ne “batem” pentru legile și actele normative care ne interesează.
ANAT veghează, în același timp, ca turiștii să fie bine informați. Asociația a plătit repatrierea turiștilor din Singapore, când Omnia Turism a intrat în insolvență, toamna trecută. Am făcut infotripuri cu ziariști în Grecia ori Turcia, când cele două destinații se confruntau cu unele probleme, ca să le arătăm turiștilor că vacanțele lor nu vor fi afectate.
ANAT preia multe din reclamațiile făcute de turiști privind calitatea activității agențiilor.

iVisit: Sunteti foarte “înjurat” și “criticat” în general. Vă mai afectează, v-ați obișnuit?

Alin Burcea: Trebuie să vezi de ce anume ești criticat. Eu sunt obișnuit să am eu dreptate, și 100 nu. Mereu trebuie să vezi dacă cei care te critică au dreptate. Eu sunt în mijlocul lucrurilor, particip la elaborarea de acte normative, știu multe, alții nu știu. Eu întotdeauna gândesc în perspectivă…

iVisit: Care este cea mai mare provocare pentru Paralela 45, agenția de turism pe care o dețineți, în 2018? Regulamentul European privind protecția datelor cu caracter personal, standardul de securitate pentru datele de pe cardurile de plată, booking.com, relația cu hotelierii?

Alin Burcea: Cea mai mare provocare a anului 2018 este creșterea vânzărilor. GDPR este o problemă tehnică și se rezolvă tehnic, la fel PCI COMPLIANCE (n.r. standardul internațional pentru protejarea datelor de pe cardurile de plată),  cât despre Booking.com, nu ne afecteaza rău. Ba, din contra, începând din octombrie 2017, avem un nou site, care vinde foarte bine online. În acest an, avem target de două milioane de euro vânzare online neasistată. Adică bagi cardul și plătești, la fel ca la booking.com.

iVisit: Cum și cu ce îi atrageți pe românii care nu apeleză, de regulă, la o agenție de turism pentru călătoriile lor?

Alin Burcea: O agenție, evident, serioasă, înseamnă o responsabilitate. Între agenție și turist se încheie un contract, în care turistul are drepturi și agentia obligații. Cu un site de rezervări nu poți să discuți, ce să ceri? Cui să ceri?
Dacă un turist are o problemă, i se anulează avionul, agenția este “în spate”, îi acordă asistență și îl ajută. Întotdeauna.
Nu degeaba spunem tot timpul că e bine să ai agentul tău de turism, așa cum ai medical tău, contabilul ori avocatul tău. Îți știe preferințele, știe ce să îți recomande, are grijă să ai concediul dorit.

iVisit: Care sunt atuu-rile unei companii pentru menținerea în top an de an, într-o piață dominată de politica reducerilor, de marje din ce în ce mai reduse, de carențe legislative?

Alin Burcea: Ca să reziști în TOP, trebuie, în primul rând, să fii serios. Nu trebuie să minți turiștii niciodată, și dacă există probleme sau greșeli, trebuie să le repari sau rezolvi cât se poate de repede. Așa se formează, în timp, brandul. Brandul nu se face prin publicitate, ci prin promovare numai pozitivă.

iVisit: Cum vedeți Paralela 45 peste cinci ani, 10 ani?

Alin Burcea: Peste 5-10 ani văd o companie cu 80-100 de agentii în teritoriu, dar și cu o vânzare online neasistată (plata cu cardul) de minimum 30% din cifra de afaceri, și cu 100 de milioane de euro rulaj (n.r. 50 de milioane la final de 2017).
Văd o Paralela 45 în care fiica mea va fi implicată în management.

iVisit: Ce investiții plănuiți pentru anul următor?

Alin Burcea: În acest an, se finalizează proiectul imobiliar de la Snagov. De asemenea, peste două luni ne mutam cu sediul central din Bd. Elisabeta, pentru că imobilul intră în consolidare și restaurare. Spațiul nostru se va extinde, de asemenea, cu încă 100 mp.
În acest an începem să pregătim investiția de anul viitor, un mic business center de 5000 mp cu birouri de închiriat, pe Bd. Barbu Văcărescu.

iVisit: Cum arată vacanțele unui antreprenor în turism? Unde călătorește, ce fel de vacanțe are, câte într-un an?

Alin Burcea: Întrucât nu mai zbor cu avionul, majoritatea vacanțelor mele sunt… împletite cu vizitarea sau revizitarea unor noi zone. Acum, la 1 aprilie, plec în Croația, mă întâlnesc cu partenerii locali, apoi într-o zonă încă neexplorată din Italia, apoi merg în Sicilia, și trec cu barca în Malta. Noi vindem Malta, dar eu nu am vazut-o încă. Aici vine familia și facem Paștele.
De aici trec tot cu… barca în Franța, la Marsilia, merg la Cannes, să mai văd niște hoteluri, apoi merg în Les Troos Valees pentru contractări.
De aici ajung la Paris, unde este fiica mea studentă la Institutul de Gastronomie Cordon Bleu. Plecăm cu toții la Londra, pentru ceremonia de absolvire a Ioanei. Este ceremonia de absolvire a Masterui în Business la Imperial College. Apoi vin acasă.
În România, merg o lună pe an vara la Năvodari, în zona Phoenicia, unde mă simt extraordinar. Avem acolo un apartament, avem și plajă închiriată, este paradis! Toamna, iarna, mergem la apartamentul de la Predeal, la 300 de metri de casa părinților mei.

iVisit: Câte luni pe an sunteți plecat pentru contracte, chestiuni de familie sau relaxare?

Alin Burcea: Sunt plecat patru luni pe an.

iVisit: Cum arată o zi obișnuită la birou? Ce faceți primul lucru, pe cei puneți accent într-o zi de muncă?

Alin Burcea: Ajung la birou devreme, pe la 8.30. Beau cafeaua turcească (am o mașină de făcut cafea turcească, Arcelik), a doua și ultima în acea zi. De la 9.00 la 12-13.00 încep întâlnirile pe departamente (de obicei le fac dimineața, pentru a fi mai… proaspăt)! Eu îmi pregătesc întotdeauna aceste întâlniri, în timpul weekend-ului.
Marțea, de obicei, merg în sediul unde se desfășoara activitatile de marketing, corporate, IT, incoming, aici sunt mereu multe de discutat.
Joia este alocată departamentului de investiții, iar miercuri am întâlniri.
În general, până la 18.30 sunt acasă, mă trezesc devreme dimineața, până în ora șase, și trebuie să iau cina până în ora 19.00. Sfaturile medicului!

iVisit: Dacă nu alegeați o carieră în turism ce ați fi făcut? Ce ar fi fost Alin Burcea în anul 2018 dacă nu era antreprenor în turism?

Alin Burcea: Pentru mine, turismul a fost a doua pasiune, după teatru. Am făcut facultatea de turism de la ASE, sunt poliglot, îmi place să călătoresc…
Dacă nu aș fi lucrat în turism m-aș fi făcut actor. Am și profesat până în 1989, în teatre de revistă, night cluburi sau baruri de noapte, ca artist liber-profesionist, am atestat, categoria 1, am dat examen de la categoria 4 la întâia. Este o meserie, mi-a plăcut, am câștigat bani, și nu puțini.

LĂSAȚI UN MESAJ

Te rugam sa introduci comentariul
Te rugam sa introduci numele