TIPS & TRICKS Cum să scapi rapid de jet lag, efectele diferenței de fus orar

0
2835

Când călătorești ore întregi și ai două sau mai multe zboruri în care treci de la un fus orar la altul, vei resimți ceea ce se numește jet lag sau desincronoză, mai exact, o afecțiune care se manifestă prin insomnie, indigestie, iritabilitate și dezorientare în zilele de după sosirea la destinație.

Jet lag-ul este o problemă serioasă care poate afecta totul, de la creșterea în greutate până la tulburarea bipolară. Dar este și o realitate a vieții moderne. Sunt șanse să înveți cum să o rezolvi și fără să te bazezi pe somnifere. Dezincronoza este termenul medical pentru jet lag, mai exact, în acest caz, ritmul tău circadian – ceasul trupului tău – nu are sincronizare. Corpul tău crede că este încă într-un singur fus orar, deși este fizic este în altă parte. Prin urmare, este cofuz, obosit și derutat.

Cum poți să combați jet lag-ul

Cea mai bună modalitate de a combate jet lag-ul este să oferi rapid organismului informațiile de care are nevoie cu privire la noul fus orar. Pe scurt, dă-i corpului o cantitate bună de somn și lumina soarelui la momentele potrivite. Atenție însă! Acest lucru nu începe atunci când aterizezi, ci înainte de a decola, setând ceasul pe fusul orar de la destinație.

Iată, așadar, cum să diminuezi efectul nedorit al schimbului de fus orar și jet lag-ului, potrivit sfaturilor oferite de specialiștii de la AirHelp, lider mondial în obținerea de compensații pentru zboruri întârziate sau anulate.

1.Sincronizarea corpului și creierului cu soarele

Ritmurile noastre circadiene au evoluat pentru a fi legate de ziua solara, ceea ce înseamnă că ceasul nostru intern poate fi ușor influențat de cantitățile și lumina zilei. Călătorii cu experiență știu că zborul spre est este mai dificil în acest sens decât zborul spre vest, deoarece călătoria spre est scurtează timpul, iar cea spre vest îl prelungește. În traducere, ritmul tău circadian trebuie să depună mai mult efort pentru a se adapta.

Max Lugavere a spus în emisiunea celebrului Dr. Oz: „Trupurile și creierul nostru au evoluat literalmente pentru a se sincroniza cu soarele. Când ajung la o destinație, în cazul în care soarele este încă pe cer, dacă ieșim afară și privim cerul fără ochelari de soare – nu direct la soare, ci spre cer-, chiar și o zi tulbure pare mai strălucitoare.”

2. Ia o cantitate mică de melatonină

Melatonina este un hormon care avertizează creierul atunci când este timpul să dormi. Luând o cantitate mică, între trei și cinci miligrame, cu 30 de minute înainte de a te pregăti de somn, îți poate ajuta cu adevărat ceasul corporal. Luând melatonină dimineața, creierul crede că ai dormit mai mult decât era cazul. Dacă călătorești spre est, lumina de dimineață și melatonina luată seara vor accelera ceasul tău biologic. Dacă te îndrepți spre vest, lumina de la lăsarea serii și melatonina de dimineată vor da înapoi ceasul tău biologic.

3. Programează mesele

Mâncarea din avion vine în cutii mici, ambalate și conține foarte mulți carbohidrați, ulei extrem de procesat și diverși aditivi. De aceea experții spun că este indicat să mânâncăm preparate sănătoase înainte să urcăm în avion, să le evităm pe cele din zbor și să luăm următoarea masă imediat după aterizare. Totuși, este esențial să bem foarte multă apă în avion pentru a ne hidrata, deoarece zborul favorizează dezhidratarea.

4. Alege să faci un duș rece după zboruri

În loc să te relaxezi într-o cadă plină cu apă caldă, este o idee mai bună să faci un duș cu apă rece, scurt și rapid, pentru că îți va seta corespunzător ceasul biologic.

5. Planifică să ajungi seara la destinație

Pentru a combate jet lag-ul, este important să ajungi la destinație la o oră mai târzie, potrivită pentru somn. Vei fi tentat să te bagi în pat și să adormi, chiar dacă diferența de fus orar este foarte mare și, teoretic, în țara din care ai plecat nu este momentul pentru somn. A doua zi dimineață te vei trezi mult mai odihnit în destinația în care te afli.

6. Folosește gadget-uri ajutătoare

Inovarea continuă să ne surprindă chiar și când vine vorba de somn. Spre exemplu, pe piață a apărut Neuroon, o mască de dormit/bentiță de pus pe ochi inteligentă care te ajută să îți îmbunătățești somnul.

Tu la ce trucuri apelezi ca să combați jet lag-ul? 

Citește și: Sfaturi de frumusețe în timpul zborului

LĂSAȚI UN MESAJ

Te rugam sa introduci comentariul
Te rugam sa introduci numele