Mai multe hoteluri din staţiunile bulgăreşti au în iulie oferte speciale şi de tip last minute, cu reduceri de până la 30-35%. Un român plăteşte în medie, pentru un sejur, 300 de euro.
Destinaţia Bulgaria a scăzut uşor faţă de anul precedent, iar unul din motive ar fi că anumite categorii de români nu mai aleg servicii all inclusive, dar acestea sunt în continuare în topul preferinţelor familiilor cu copii, anunţă Sebastian Constantinescu, consultant în turism şi director general Travel Planner, o agenţie de turism specializată pe destinaţia Bulgaria, înfiinţată în 2007 şi membră a Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din 2009.
„Deşi a fost un an provocator şi dificil pentru litoralul bulgăresc, românii profită în continuare de ofertele speciale oferite de hotelierii din ţara vecină. Subliniez că majoritatea covârşitoare a turiştilor români aleg hotelurile cu servicii all inclusive”, spune Sebastian Constantinescu.
Vacanţele se desfăşoară în condiţii normale pe litoralul bulgăresc, după „amplificarea exagerată a ştirilor care s-au referit la inundaţiile din regiunea Varna şi mai ales la ipoteza infectării cu virusul hepatitei A în zona Plajei Ofiţerilor din Varna”, spune consultantul în turism. Aceste situaţii au creat probleme de imagine rivierei din Bulgaria şi agenţiilor de turism din România.
Ministerul Afacerilor Externe a revenit luni cu un comunicat prin care sublinia că riscul de infectare cu hepatita A este pentru o zonă restrânsă – Plaja Ofiţerilor din Varna. Autorităţile centrale şi locale din Bulgaria au dezminţit informaţiile alarmiste încă de vineri, iar ministrul adjunct al Economiei și Energiei, Branimir Botev, guvernatorul din Varna, Ivan Velikov și primarul Varnei, Ivan Portnih, au băut din apa Mării Negre, în apropiere de plaja ofiţerilor – „Rapongi” – dorind să demonstreze lipsa oricărui pericol.
Înainte de lămurirea situaţiei, mai mulţi români şi-au anulat concediile pe litoralul bulgăresc. Nefiind vorba de un caz de forţă majoră, o parte din turişti au suportat penalizări din cauza renunţării la pachetele turistice de pe litoralul bulgăresc, conform condiţiilor contractuale. Agenţiile de turism sunt obligate, la rândul lor, să perceapă penalităţi potrivit contractelor pe care le au cu hotelurile partenere. Aceste penalităţi cresc pe măsură ce se apropie perioada plecării iar turistul renunţă nemotivat.
Pe lângă turişti, au pierdut şi agenţiile de turism.
„Acestea depun un efort suplimentar al managementului situaţiei de criză, deoarece primesc multe telefoane de la turiştii alarmaţi şi se pot confrunta cu renunţări. Agenţii de turism sunt obligaţi să răspundă clienţilor lor, într-un fel sau altul (telefon, email etc.), dar astfel de situaţii le perturbă oricum activitatea. De asemenea, agenţiile de turism au pierderi financiare în cazul acestor anulări”, explică consultantul în turism.
El mai spune că în egală măsură suferă şi destinaţia, prin faptul că se crează o suspiciune nefondată în cazul ei.
„De multe ori există probabilitatea ca o destinaţie să nu mai fie luată în calcul de către turişti pentru o anumită perioadă în cazul unor ‘alarme false’, chiar dacă între timp a fost făcută dezminţirea”, precizează Sebastian Constantinescu.
Topul staţiunilor de pe litoralul bulgăresc în 2014
Travel Planner a realizat un top al calităţii pentru staţiunile de pe litoralul bulgăresc, în funcţie de preferinţele turiştilor români. Acest top a fost efectuat pe baza unui sondaj realizat cu peste 5.400 de clienţi ai agenţiei.
Litoralul bulgăresc este recomandat de 82% dintre turiştii Travel Planner.
Iată ce note medii au revenit serviciilor de pe litoralul bulgăresc:
Atmosferă – 8,2, Plajă – 8,1, Masă şi agrement – 7,8.
Topul calităţii staţiunilor:
- Sunny Beach – 8,32
- Albena – 8,2
- Nisipurile de Aur – 7,92
Topul circulaţiei turistice în staţiuni:
- Nisipurile de Aur
- Albena
- Sunny Beach şi Nessebar
% recomandare | plajă | agrement | atmosfera | masă | ||
Bulgaria în general | 82% | 8,1 | 7,8 | 8,2 | 7,8 | |
Albena | 83% | 8,8 | 7,9 | 8,4 | 7,7 | |
Nisipurile de Aur | 78% | 7,9 | 7,8 | 8,2 | 7,8 | |
Sunny Beach | 90% | 8,5 | 8,2 | 8,5 | 8,1 | |
Litoralul bulgăresc are şi avantajul mai multor hoteluri de lanţ internaţional. Printre brandurile întâlnite pe riviera din Bulgaria se numără: RIU, Sol Melia, Primasol, LTI, Kalimera, Sentido (deţinut de Thomas Cook), Iberostar şi Barcelo. Grupul Thomas Cook este interesat în continuare să deschidă mai multe hoteluri de concept.
Specialiştii Travel Planner au realizat şi o analiză a preţurilor medii pentru litoralul bulgăresc:
iulie – august | septembrie | |||||
5 nopţi | 7 nopţi | 5 nopţi | 7 nopţi | |||
3 stele | 150 – 220 € | 200-250 € | 70 – 120 € | 110 – 170 € | ||
3 stele + | 200 – 250 € | 250 – 320 € | 110 – 150 € | 120 – 200 | ||
4 stele | 200 – 270 € | 250 – 350 € | 130 – 200 € | 200 – 250 | ||
4 stele + | 300 – 400 € | 300 – 450 € | 200 – 300 € | 250-280 | ||
5 stele | 330 – 420 € | 450 – 500 € | 270 – 300 € | 300 – 400 | ||
preţuri exprimate în euro per persoană pentru 5 sau 7 nopţi | ||||||
intervalele oferite sunt pentru hotelurile disponibile în această perioadă |
De unde vin turiştii bulgarilor
Majoritatea turiştilor care aleg litoralul bulgăresc provin din Germania, România şi Rusia. Pentru Rusia, rezervările au stagnat, în special în perioada de early booking. Turiştii ruşi s-au concentrat pe hoteluri ieftine, de 2, 3 sau 4 stele, care nu se numără printre preferinţele românilor. Datorită introducerii litoralului bulgăresc în oferta a doi mari touroperatori ruşi – Coral Travel şi Pegas Touristik, aşteptările de la începutul anului indicau o creştere mult mai mare faţă de anul precedent, de 40-50%. Însă starea economică a Rusiei declanşată de situaţia geopolitică din regiune şi ulterior, devalorizarea rublei, au ponderat evoluţia. Totuşi, în ultimele luni s-a înregistrat o creştere de circa 20% a numărului de turişti din Federaţia Rusă.
Anul trecut litoralul bulgăresc a primit circa 225.000 de turişti din Rusia. Aceştia vin cu curse aeriene tip charter care aterizează pe aeroporturile din Varna şi Burgas, preţul mediu al pachetului turistic este, pentru ei, ceva mai mare decât tarifele pentru un pachet similar oferit românilor, iar media de înnoptări este de circa 10 nopţi per turist.
Pe de altă parte, anul trecut, 340.000 de turişti români au ales litoralul bulgăresc, potrivit Travel Planner.
Ivisit.ro îţi recomandă şi:
* Turistii din Belarus si Israel vin cu charterele pe litoralul romanesc