Astăzi putem călători mai ușor, mai ieftin și mai des ca oricând datorită numeroaselor opțiuni de curse aeriene între diverse destinații și de companii aeriene pentru toate tipurile de clienți, cu nevoi și venituri diferite. Însă cu cât călătorim mai mult, cu cât vor apărea mai multe zboruri, rute aeriene, aeronave, companii aeriene și chiar aeroporturi, cu atât vor apărea mai multe întârzieri sau anulări de zboruri. Sunt numeroase motive care duc la aceste întârzieri, însă unul poate fi adevărat îngrijorătorul: numărul insuficient de piloți la nivel global.
Nu trebuie să fim experți pentru a sesiza că există tot mai multe curse aeriene, pur și simplu l-am observat toți pe panourile de afișare a zborurilor din aeroport. Tot acolo aflăm de cele mai multe ori că zborul nostru va avea o întârziere de 30 minute, o oră sau chiar mai mult de trei ore sau că a fost anulat. Din nou, nu trebuie să fim experți pentru a ne da seama că motivele afectării zborului pot fi vremea, o grevă sau pentru că pur și simplu aeronava în care urmează să urcăm vine dintr-o altă destinație (cauza întârzierii) și va zbura în altă destinație (unde va ajunge cu întârziere).
Întârzieri la nivel global: câți pasageri sunt afectați
Ca să ne facem o idee cât de gravă este situația, potrivit AirHelp, în primele 6 luni ale anului, aproximativ 4,5 milioane de pasageri la nivel global (comparativ cu 3,2 milioane pasageri în semestrul întâi din 2017) au fost afectați de anulări, întârzieri și suprarezervări ale zborurilor. Ei au dreptul acum la despăgubiri de aproape 2 miliarde de euro.
Dacă doar în jumătate de an, aproape 5 milioane de pasageri au trecut prin stresul cauzat de zboruri întârziate, anulate sau suprarezervate, oare câți pasageri vor mai trece prin aceeași situație până la sfârșitul anului?! Nu este doar o întrebare retorică. Este o realitate, pentru că ei au fost nevoiți să aștepte poate și ore în șir în aeroport sau au fost nevoiți să scoată bani din buzunar să cumpere bilete de avion pe loc, în aeroport, pe următorul zbor pentru a ajunge acasă sau la destinația dorită.
România, în hora întârzierilor
În același timp, situația se înrăutățește inclusiv în România. În prima jumătate din an s-a înregistrat un număr record de întârzieri ale zborurilor, 505 curse aeriene decolând la mai mult de trei ore față de timpul inițial de zbor, fiind afectați 50.000 de pasageri. În aceeași perioadă a anului 2017, ianuarie-iunie, numărul curselor întârziate a fost 213, iar pasagerii afectați doar 17.987. Dacă pasagerii care au întâmpinat astfel de probleme în 2018 ar aplica pentru despăgubiri, suma ce ar trebui să le fie returnată de către companiile aeriene ar depăși 15,54 milioane de euro. Spre comparație, anul trecut, aceasta s-ar fi ridicat doar la 5 milioane de euro, arată datele AirHelp.
Numărul mare de turiști, scumpirea biletelor de avion din cauza creșterii prețului carburantului, numărul insuficient de piloți, grevele și traficul ridicat în aeroporturi sunt cauzele principale ale creșterii numărului de zboruri întârziate la nivel global.
Însă dintre toate motivele enumerate mai sus, deficitul de piloți o sa afecteze cel mai mult călătoriile cu avionul și implicit companiile aeriene. Emirates și Qantas Airways întâmpină probleme în angajarea piloților pentru că deja concurența începe să fie tot mai mare pe piața muncii în industria aviatică, potrivit Reuters.
Unde vor „decola” piloții
Mai mult, Boeing a anunțat recent că va fi nevoie de peste 637.000 de piloți în întreaga lume în următorii 20 de ani. Tot Boeing estimează că mare parte din piloți se vor îndrepta spre o carieră în Asia, renunțând la Europa și America de Nord, continente care vor avea nevoie de tot mai mulți piloți.
În același timp, piloții și însoțitorii de zbor de la companii ca Air France sau Ryanair fac grevă în mod constant în ultima vreme pentru a primi salarii mai mari și condiții de lucru mai bune, ceea ce poate descuraja viitorii adolescenți să se gândească la o carieră în aviație. Astfel, vine întrebarea ce destinație va avea viitorul aviației?