Agenţiile de turism sunt obligate, începând de ieri, să asigure integral turiştii în cazul falimentului sau al insolvenței și nu parțial, sub umbrela asigurărilor încheiate în sistem de franșiză, cum o făceau până în prezent. În plus, dacă touroperatorul dă faliment, asigurarea de insolvabilitate va acoperi și pierderile suferite de turiștii care și-au cumpărat pachetele prin intermediul unei agenții detailiste.

Toate aceste modificări legislative sunt cuprinse într-un ordin al ministrului delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri și Turism, publicat ieri în Monitorul Oficial, și au fost realizate pe baza concluziilor adoptate, în ultimele luni, de un grup de lucru format din reprezentanţi ai Autorităţii Naţionale pentru Turism (ANT), Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi Uniunii Naţionale a Asigurătorilor şi Reasigurătorilor din România.

500 de agenții au contracte de franșiză

„În urma concluziilor discuţiilor şi în baza monitorizărilor ANT, am decis că se impune eliminarea posibilităţii încheierii contractelor de franşiză între agenţii şi societăţile de asigurări şi introducerea ca obligatorie a plăţii integrale şi anticipate a primei de asigurare.  Până acum exista impunerea din partea asiguratorilor în contractul de asigurare a unei franșize care în unele cazuri atinge un procent de până la 80% din suma asigurată, franșiză ce reprezintă partea de risc rămasă în răspunderea turistului. Mai mult, în cele mai multe cazuri, turistului nu i se aduce la cunoștință de existența franșizei și implicit de riscul financiar la care este supus în cazul insolvabilității sau falimentului agenției de turism”, a declarat Răzvan Filipescu, preşedintele ANT, într-un comunicat de presă.

Președintele ANT a mai precizat, potrivit mediafax.ro, că în jur de 500 de agenţii de turism româneşti au contracte de franşiză, iar o parte dintre agenții plăteau doar prima rată a poliţei de asigurare şi nu le mai achitau pe celelalte, fiind astfel anulată asigurarea. Motiv pentru care noile reglementări impun obligativitatea ca agențiile să achite integral și în avans poliţa de asigurare.

Franșiza, „o glumă proastă”

La rândul său, prim-vicepreşedintele ANAT, Alin Burcea, a spus că franşiza era „o glumă proastă”, pentru că turistul nu mai recupera aproape nimic din bani în cazul falimentului agenţiei. „Unii plăteau rata pe trimestrul I, nu mai plăteau ratele pe trimestrele II şi III şi intrau în faliment în trimestrul III, pierzându-şi astfel asigurarea”, a afirmat Burcea, citat de mediafax.ro.

Astfel, în decurs de 60 de zile de la publicarea ordinului în Monitorul Oficial, agenţiile de turism sunt obligate să transmită ANT copia „poliţei de asigurare pentru rambursarea cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate de turist în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei”. În acest fel, autoritățile vor avea o situație clară a agențiilor care operează în țară.

În prezent, din cele aproximativ 2.500 de agenţii de turism din România, lucrează efectiv doar 1.500, potrivit declarațiilor lui Alin Burcea. Din verificările ANAT, aproximativ 200 dintre acestea funcţionează cu asigurările expirate. „Noile măsuri vor duce la reducerea numărului de agenţii la aproximativ 1.500, dar vor creşte siguranţa turistului. ANAT îi mulţumeşte preşedintelui ANT, Răzvan Filipescu, care a înţeles problematica din turism destul de repede”, a spus Burcea.

Plasă de siguranță pentru agențiile detailiste

Nu în ultimul rând, noul act normativ reglementează și situația în care un touroperator intră în faliment și are turiști care și-au achiziționat pachetele prin intermediul unei agenții detailiste.

„Mai aducem o noutate, şi anume impunerea prin Ordin ca asigurarea de insolvabilitate a agenţiei de turism turoperatoare să acopere şi turistul care a contractat vacanţa vândută de turoperator printr-o agenţie detailistă. Considerăm că beneficiarul poliţei este turistul care, până acum, dacă achiziţiona vacanţa de la detailist, iar touroperatorul de unde detailistul luase pachetul intra în faliment, turistul nu era despăgubit”, a explicat Răzvan Filipescu, în comunicatul ANT.

În acest sens, Alin Burcea a dat drept exemplu falimentul agenţiei Premium Hollidays, care a făcut peste 150 de victime printre agenţiile detailiste.  „Aceste agenţii au pierdut sume de la 2.000 de euro la 150.000 de euro, şi unele au avut mari probleme sau au intrat în insolvenţă. Acest lucru a produs mari tulburări pe piaţă”, a adăugat prim-vicepreşedintele ANAT.

El a adăugat că o altă măsură pe care ANAT o solicită autorităţilor din turism este ca asigurarea pentru touroperatori să crească de la 50.000 de dolari la peste 200.000 de euro.