Angajaţii instituţiilor publice, regiilor autonome, societăţilor şi companiilor naţionale pot primi vouchere de vacanţă în valoare de maximum 6 salarii brute minime pe economie, adică maximum 5.100 de lei, cu care pot fi cumpărate pachete de servicii în unităţi de turism autorizate. Proiectul de lege care modifică o ordonanţă din 2009 a fost adoptat miercuri în Camera Deptaţilor, cameră decizională pentru acesta, potrivit Mediafax.ro. Însă nu mulţumeşte pe deplin asociaţiile patronale care au cerut insistent în ultimii ani reintroducerea voucherelor de vacanţă şi în sistemul public.

Voucherele de vacanţă se vor emite numai online şi vor fi suportate integral de angajatori. Prestarea serviciilor achiziţionate prin intermediul voucherelor se va face în unităţile turistice autorizate de Autoritatea Naţională pentru Turism, iar comisionul maxim perceput de aceste agenţii nu va putea depăşi 10% din valoarea pachetului de servicii oferit.

Angajatul care va beneficia de vouchere de vacanţă nu va mai primi prime de vacanţă sau bilete de odihnă.

Ministrul pentru IMM şi Turism, Florin Jianu, a declarat că au fost înlocuite tichetele de vacanţă cu vouchere de vacanţă care sunt moderne şi se emit numai în regim electronic, fără costuri suplimentare şi fără intermediari.

“Acordarea acestor vouchere de vacanţă aduce o serie de beneficii atât salariaţilor, angajatorilor cât şi turismului. Turiştii români vor beneficia de servicii turistice pe teritoriul României ceea ce duce la creşterea locurilor de muncă, locurilor de cazare şi a investiţiilor în turism”, a spus Jianu.

Nu vă bucuraţi prea tare, nu e avantajos 100%

Voucherele vor fi scutite de plata contribuţiilor sociale, vor fi deductibile de la plata impozitului pe profit, dar vor fi impozitate pe venit. Statul nu s-a mulţumit numai cu TVA-ul de 24%. Şi în aceste condiţii, turismul intern va câştiga un plus de 250 de mii de turişti, şi nu peste un milion cât estima iniţial Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism. Adică  faţă de cei 6 milioane de turişti români care îşi fac anual vacanţele în ţară, dacă s-ar fi eliminat impozitele pentru vouchere, s-ar fi înregistrat o creştere de circa 20%, respectiv 1,2 milioane de turişti.

În plus, comisionul agenţiilor de turism este limitat la 10%.

“Ne deranjează faptul că se limitează comisionul la agenţii, ceea ce reprezintă un act neconcurenţial. Nicio agenţie nu va dori să vândă cu un comision limitat în lunile iulie şi august, care sunt scurtele perioade când pot vinde cu comisioane de peste 10%. Partea bună este că aceste vouchere, prin care angajaţii vor fi trimişi în vacanţe, elimină toate aranjamentele şi combinaţiile făcute de anumite societăţi de stat şi regii autonome. Acum, totul se va defăşura transparent”, a declarat Alin Burcea, prim-vicepreşedinte ANAT pentru Mediafax.ro.

Ce s-a întâmplat cu tichetele de vacanţă

Tichetele de vacanţă au fost aprobate în 2009 şi interzise bugetarilor un an mai târziu.

Guvernul estima în 2009 că aproximativ 100.000 de angajaţi vor beneficia de tichete de vacanţă în acel an, iar scutirile de impozite prevăzute de lege ar fi redus cu 36 de milioane de lei încasările la bugetul de stat.

Pe fondul crizei economice, Guvernul a interzis instituţiilor publice centrale şi locale să acorde angajaţilor, în 2010 şi în anii următori, tichete de masă, tichete cadou şi tichete de vacanţă.

În prezent se mai acordă tichete de vacanţă în valoare de 200.000-300.000 de euro pe an.

“Dacă ar fi stimulată acordarea acestor tichete, 24% din valoarea lor ar ajunge la buget, sub formă de TVA, iar banii negri din turism s-ar albi. Estimez că, în primul an de la reintroducerea tichetelor, valoarea acestor stimulente ar ajunge la 20 de milioane de lei, pentru că în următorii 3-4 ani această valoare să crească exponential”, anunţa prim-vicepreşedintele ANAT, Alin Burcea, la sfârşitul anului trecut.

 Ivisit.ro îţi mai recomandă şi: