În ultima săptămână am tot văzut știri sau postări pe rețelele de socializare despre operatorul privat din Craiova, Softrans, care a introdus trenul electric Hyperion pe ruta Craiova – București – Constanța, accentul fiind pus pe faptul că face două ore din Capitală și până la Constanța și pe tarifele mai mici decât cele practicate de CFR Călători. După ce vara asta am avut ocazia să ajung în două ore pe litoral, cu unul dintre Trenurile Soarelui ale CFR Călători, am zis că trebuie să văd cum e și cu noua vedetă a transportului feroviar estival. Drept urmare, sâmbătă dimineață am pornit spre Constanța la bordul lui Hyperion.

Decizia de a mă plimba cu Hyperion am luat-o cam cu o săptămână mai devreme și, după o informare prealabilă, am aflat că e indicat, mai ales dacă vrei să călătorești în weekend, să-ți rezervi biletele online, neexistând varianta de a le achiziționa propriu-zis decât în momentul călătoriei, direct din tren. Am intrat pe site-ul companiei Softrans, am rezervat locurile dorite și, cu mailul de confirmare printat, m-am prezentat sâmbătă dimineață în Gara de Nord.

Cu vreo cinci minute întârziere, apare și faimosul Hyperion, cu o înfățișare aerodinamică, veselă și plină de culoare, creată parcă special pentru un tren estival. Peronul fremăta de zumzet și călători cu bagaje de toate dimensiunile, unii dintre ei puțin nedumeriți de modul în care se va face urcarea în tren. Imediat ne prindem că funcționează principiul ne urcăm în tren de capul nostru și vedem apoi ce se întâmplă cu locurile. Prin forfota nebună a trolerelor și rucsacelor, ajungem la locurile rezervate, explicăm frumos pasagerilor care se așezaseră că avem rezervare și, după vreo cinci minute de permutări de bagaje și persoane, ne luăm scaunele în primire.

La 9.10, așa cum era programat, Hyperion s-a pus în mișcare, iar un număr destul de mare de călători erau încă în picioare pe culoarul din mijlocul vagonului sau în zona ușilor de acces. După vreo 30 – 40 de minute, au ajuns în vagonul nostru (al doilea din totalul de patru) și controlorii Softrans, cărora le-am plătit biletele, fără a fi nevoie să le arătăm și rezervările. Ulterior, am observat că, pe măsură ce mai descopereau câte un loc liber, angajații Softrans îi direcționau pe pasagerii aflați în picioare, dar tot au mai rămas câțiva călători ce au stat pe bagaje până la Constanța.

Atu: Wi-Fi gratuit

Hyperion îmi amintește de Săgețile Albastre ale CFR-ului, diferența fiind dată de elementele de design interior cu o tentăceva mai  futuristă. În schimb, elementele funcționale, precum spațiile destul de înguste destinate bagajelor și modul în care sunt aranjate banchetele, seamănă izbitor de mult cu cele dintr-o Săgeată. N-am fost niciodată un fan al acelor trenuri, ce mi-au amplifiat mereu fobia de spații strâmte, senzație ce am trait-o și în Hyperion, noroc că aerul condiționat a funcționat perfect și n-am adăugat la temerea mea și frica de a mă sufoca de căldură.

Referitor la confortul pasagerilor, am mai observat două lucruri, cel puțin în vagonul meu (dar tind să cred că toate cele patru sunt amenajate identic): persoanele mai înalte vor avea ceva dificultăți cu locul pentru picioare, mai ales dacă nimeresc banchetele aflate față în față. Și nu există nici vreo măsuță, fie ea cât de mică, unde să-ți pui sticla cu apă, iar coșul de gunoi se află tocmai la mijlocul vagonului.

Dar există și avantaje, automatele de cafea și accesul gratuit la Internet. Wi-fi-ul l-am testat, existau trei rețele la care te puteai loga și naviga pe Internet la o viteză rezonabilă, ținând cont că erau utilizate, simultan, de zeci de călători.

Comparație Softrans – CFR

Revenind la tarife și orar, o călătorie cu Hyperion de la București la Constanța costă 40 de lei, dar există o singură cursă pe zi către Constanța, cu plecare la 9.10 din București, și tot una singură de retur, cu plecare la 14.20 din Constanța. Așa că dacă vreți să plecați vineri după-amiază către litoral și să vă întoarceți duminică seara în București, oferta Softrans nu vă e de prea mare ajutor.

Pe de altă parte, oferta CFR Călători, popularizată în mass-media cu întârziere, abia după ce a intrat Softrans către litoral, poate prezenta avantaje datorită orarului de operare a Trenurilor Soarelui. Astfel, pentru turiștii de weekend, CFR Călători operează un tren InterRegio (ce face tot două ore până la Constanța) vinerea, cu plecare la ora 16.00, iar pentru ruta retur, există un tren similar duminica, ce placă din Constanța la ora 19.20. Iar cei care optează pentru „Biletul de weekend”, pot beneficia de tarife de 37,7 lei/călătoria.

În concluzie, după ce-am testat ambele variante, CFR Călători și Softrans, vă recomand, dacă vreți să ajungeți la mare cu trenul, să încercați ambele variante și să decideți, în cunoștință de cauză, care opțiune vi se potrivește mai bine. Eu, personal, dacă ar fi să petrec doar un weekend pe litoral, aș alege mai degrabă CFR Călători, datorită orarului, dar dacă ar fi să stau mai multe zile, Softrans ar fi o variantă mult mai convenabilă ca preț, din punct de vedere al durate călătoriei neexistând nicio diferență între cei doi operatori, atât Trenurile Soareluimenționate mai sus, cât și Hyperion circulând cu 160 km/h între București și Constanța.

Reactia CFR Calatori dupa aparitia unui nou operator feroviar privat: Bilete de la 19,9 lei pentru o calatorie cu Trenurile Soarelui

Reactia CFR Calatori dupa aparitia unui nou operator feroviar privat: Bilete de la 19,9 lei pentru o calatorie cu Trenurile Soarelui

Tarifele de 19,9 lei pentru o călătorie cu trenurile Regio şi de 37,7 lei pentru trenurile InterRegio fac parte din oferta “Bilet de Weekend” lansată de CFR Călători pentru Trenurile Soarelui. Anunțul CFR Călători face parte dintr-o campanie intensă de marketing, demarată la mijlocul lunii iunie, prin care operatoril feroviar național încearcă atragerea unui număr cât mai mare de pasageri pe rutele pe care le operează.

Ofertele speciale ale CFR au început să fie și mai intens promovate după ce, pe 1 august, operatorul privat Softrans a lansat cursa Craiova-București-Constanța, prețul unui bilet de la București la Constanța fiind de 40 de lei, cu 33% mai ieftin decât cel al unui bilet cu trenurile CFR.

Două ore de la București la Constanța

Compania recomandă achiziţionarea anticipată a biletelor la Trenurile Soarelui pentru a putea beneficia de oferte comerciale avantajoase. În funcţie de perioada de anticipaţie cu care este achiziţionat biletul, reducerile pornesc de la 10% pentru o anticipaţie de 6 zile şi ajung până la 25% pentru anticipaţia de peste 21 de zile, adică 45,13 lei. Reducerea pentru cumpărarea cu anticipaţie se cumulează cu reducerea de 5% acordată pentru toate biletele cumpărate online.

Durata călătoriei de la Bucuresti spre litoral este de 1h58 ore:

–       IR 1987 Bucureşti Nord (plecare 9.00) – Constanţa  (sosire 10.58)

–       IR 1986 Constanţa (plecare 13.10) – Bucureşti Nord (sosire 15.10)

–       IR 1989 Bucureşti Nord (plecare 16.00) – Constanţa (sosire 17.58)

–       IR 1988 Constanţa (plecare 19.20) – Bucureşti Nord (sosire 21.20)

Programul estival de transport feroviar Trenurile Soarelui 2014 este valabil până la data de 15 septembrie și cuprinde peste 44 de trenuri spre și dinspre litoral și Delta Dunării.

Alte reduceri oferite de CFR Călători:

  • 25% reducere prin Cardul Tren Plus
  • între 10% şi 25 % reducere cu oferta Minigrup 2-5
  • între 25% şi 50% reducere cu oferta Cartea VSD
  • între 31% și 56% reduceri de weekend (în zilele de vineri până duminică inclusiv) la trenurile IR care circulă pe Valea Prahovei, pe rute între Sinaia – Brașov și retur
  • între 10% și 20% reducere la călătoria cu trenuri succesive
  • reduceri de până la 35 % pentru Grupuri de peste 20 persoane.

Ivisit.ro vă mai recomandă: