Conducerea operatorului italian Alitalia a aprobat, săptămâna trecută, parteneriatul strategic cu Etihad Airways, prin care 49% din acțiunile companiei vor cedate operatorului din Abu Dhabi, în schimbul unei infuzii masive de capital de până la 1,25 miliarde de euro în următorii patru ani, relatează The New York Times.

Directorul executiv al Alitalia, Gabriele Del Torchio, a declarat pentru presa italiană că oferta Etihad Airways cuprinde o investiție inițială de aproximativ 560 de milioane de euro, cu condiția ca operatorul italian să reducă datoriile cu câteva 700 de milioane de euro și să concedieze aproximativ 15% dintre angajați. Discuțiile operatorului italian cu creditorii, referitoare la reducerea datoriilor, vor mai dura câteva săptămâni, a mai precizat oficialul Alitalia. “Negocierile sunt în desfășurare, dar vorbim despre sume foarte și nu e o problemă prea ușor de rezolvat”, a conchis Del Torchio.

În pragul falimentului, pentru a doua oară în cinci ani

Reprezentanții companiei din Emiratele Arabe Unite au refuzat să facă orice fel de comentarii cu privire la oferta pe care au înaintat-o operatorului italian, care se confruntă, pentru a doua oară în decurs de cinci ani, cu riscul de a intra în faliment.

Fără infuzia de capital de la Etihad Airways, Alitalia va rămâne fără lichidități în această vară, la doar câteva luni după ce guvernul italian a pompat, printr-o inginerie financiară, nu mai puțin de 500 de milioane de euro în conturile operatorului aerian. Din 20o9, când compania a fost salvată de la faliment prin privatizare, Alitalia a acumulat datorii de peste 840 de milioane de euro. În ciuda numeroaselor reduceri de costuri, Alitalia a fost înglodată în datorii de scumpirea carburanților și de competiția acerbă de pe piață, iar politicienii și sindicatele au pus presiune, constant, pentru păstrarea celor 14.000 de angați.

Investiție cu grad de risc ridicat

Pentru Etihad, cele 49 de procente din acțiunile Alitalia reprezintă poarta de acces către cea de-a patra piață turistică din Europa, ca mărime, și perspectiva de a avea milioane de noi pasageri în rețeaua sa globală, care cuprinde deja peste 90 de destinații.

Totuși, experții internaționali consideră că preluarea acțiunilor Alitalia reprezintă cea mai îndrăzneață și mai riscantă mișcare a companiei din Abu Dhabi. În ultimii trei ani, Etihad Airways a cheltuit peste un miliard de dolari pentru a cumpăra acțiuni și a oferi lichidități mai multor companiii aeriene, de pe patru continente, aflate în impas financiar. Iar parteneriatul cu Alitalia, la fel ca și cel cu Air Berlin, ar putea fi, cel puțin în primă fază, un aspirator de bani, fără ca rezultatele să devină vizibile.

“E greu de crezut că altcineva și-ar asuma un asemenea risc, dar Etihad are niște standarde privind investițiile riscante mult mai îndrăznețe decât orice investitor privat din domeniul aviatic”, consideră consultantul american Craig Jenks.

Una dintre cele mai mari provocări cu care se va confrunta compania din Emiratele Arabe va fi aceea de a convinge sindicatele și creditorii Alitalia să pună în aplicare măsurile pe care bordul companiei italiene s-a angajat că le va lua. Promisiunile guvernului de a oferi compensații financiare suplimentare angajaților Alitalia care vor fi concediați s-ar putea să nu fie suficiente pentru ca sindicatele să susțină deciziile conducerii companiei.

“Guvernul și ceilalți jucători din Italia implicați au acceptat propunerile Etihad, dar când vor trebui puse în aplicare, situația ar putea deveni mult mai dificilă. Provocarea pentru Etihad, ca acționar minoritar, va fi să schimbe o companie aeriană, care în ultimii 20 de ani a refuzat orice schimbări”, consideră Aj Ahmad, analist șef la StrategicAero Research, din Londra.