Operatorul aerian național al Poloniei, LOT,  a revenit pe profit în 2013. Pentru prima oară din 2008 încoace, compania a terminat anul cu un profit net de 26 de milioane de zloți (8,6 mil. dolari). Potrivit informațiilor companiei, rezultatele financiare aferente anului trecut arată un minus de 4 milioane de zloți (1,3 mil. dolari) în cazul profitului operațional, comparativ cu o pierdere de 142 de milioane de zloți (46,9 mil. dolari) raportată la finele lui 2012. Astfel, LOT se apropie de ceea ce se numește ”companie profitabilă”.

Rezultatele bune înregistrate de companie  se datorează procesului de restructurare și efectului ”Dreamliner”. Factorii macroeconomici, precum prețul favorabil al combustibilului, au avut un impact mic asupra acestor rezultate, susțin oficialii companiei. Mai mult, acești factori au fost relaționați cu un curs de schimb chiar nefavorabil companiei, cu fluctuații semnificative.

Mai puține pasageri și, totuși, profit

Rezultatele au fost bune, în pofida faptului că LOT a trebuit să reducă capacitatea de transport în urma măsurilor de restructurare. Astfel, LOT a transportat cu 5% mai puțini pasageri decât în 2012, mai exact, anul trecut a avut la bord peste 4,6 milioane de persoane. Reducerea costurilor de administrare, restrucurarea forței de muncă, costuri mai mici în ceea ce privește distribuirea biletelor și renegocierea contractelor cu furnizorii sunt măsuri ce au contribuit la revenirea pe profit a operatorului. De asemenea, LOT și-a eficientizat rutele, a extins posibilitățile de conexiune pentru pasageri și și-a flexibilizat tarifele. Operatorul a lansat servicii extra, precum rezervările de bilete de avion de pe mobil.

Comparând rezultatele an de an, cel mai bun impact asupra profitului l-a avut ”Dreamlinerul”. Datorită acestui tip de aeronavă, LOT a câștigat 95 de milioane de zloți (31,4 mil. dolari) din operarea jumbo jet-ului. Clasa business (Elite Club), recunoscută de pasageri drept cea mai bună pe zborurile transatlantice disponibile din această zonă a Europei a devenit extrem de populară.  De un succes mare se bucură și Premium Club, o clasă intermediară între business și economic. Datorită Dreamliner-ului, numărul pasagerilor la clasele tarifare business și premium a crescut cu mai bine de 80% în 2013, comparativ cu anul precedent. Boeing 787 ofera, de asemenea, oportunități de afaceri foarte bune pentru transportul cargo. Pentru că LOT a operat Dreamliner-ul pe curse long curier (New York, Chicago, Toronto, Beijing) începând cu mijlocul anului trecut, compania a redus considerabil (milioane de zloți) costurile cu combustibilul.

Pentru anul acesta, provocarea o reprezintă menținerea cotei de piață pe destinații unde competiția crește, repectiv utilizarea celui de-al 6 lea Dreamliner, mai ales că LOT nu va oferi rute noi pentru 2014. Operatorul polonez își dezvoltă și business-ul de charter și este în discuții cu diverși parteneri pentru un potențial leasing. Nu iese din discuție nici găsirea unui investitor strategic.