În vara anului 2011, am experimentat pentru prima oară o călătorie cu trenul către litoral, pe ruta București – Constanța – Mangalia, finalizată după vreo șase ore de nervi, căldură și regrete tardive. Impresiile negative au fost într-atâta de puternice, încât nu mi-a mai trebuit nici mare și nici vreo aventură feroviară spre litoralul nostru până duminica trecută, când am aflat despre evenimentul pe care Muzeul CFR îl organizase pentru data de 13 iunie: o călătorie cu unul dintre cele mai moderne trenuri ale CFR, pe ruta București – Constanța, cu o oprire la podul de la Cernavodă proiectat și construit de Anghel Saligny.

Mi-am zis atunci că poate n-ar fi o idee rea să mai dau o șansă călătoriilor pe calea ferată și litoralului românesc, mai ales că planurile mele de vacanță n-au inclus vreodată o vizită la Constanța, nici măcar una de 24 de ore. Cu bagajul făcut și entuziasmul descoperirii unor locuri noi, am pornit vineri la prânz către Constanța, la bordul cele mai moderne garnituri feroviare a CFR-ului, cu o locomotivă Transmontana deschizând drumul. După câteva discuții cu oficialii CFR prezenți, am înțeles ideea din spatele proiectului: gândită ca o avanpremieră a Trenurilor Soarelui, ce și-au început sâmbătă programul estival, călătoria de vineri către litoral s-a dorit a fi o campanie de marketing prin care turiștii să fie convinși să aleagă călătoriile cu trenul atunci când vor să ajungă pe litoralul Mării Negre.

Trenurile Soarelui

Trenurile Soarelui

Trenurile Soarelui vor circula cu 160 km/h

Lăsând deoparte argumentele subiective invocate de oficialii CFR și confortul oferit de garnitura CFR (acest tip de vagoane circulă pe mai multe rute feroviare, eu întâlnindu-l frecvent pe trenurile Interregio de pe ruta Brașov – București), un singur aspect ar putea înclina balanța în favoarea creșterii interesului turiștilor pentru călătoriile cu trenul. Și aici mă refer la scăderea duratei drumului București – Constanța, de la 2 ore și 40 de minute cât este în prezent, la 2 ore, fapt ce ar urma să se întâmple în următoarele două sau trei săptămâni.

În prezent, trenurile către Constanța merg cu viteza maximă de 140 km/h doar pe câteva porțiuni între stațiile București Băneasa și Fetești, iar de la Medgidia și până la Constanța există mai multe restricții de viteză, fie din cauza podurilor pe care le traversează, fie din cauza infrastructurii feroviare. Însă, odată cu ridicarea vitezei la 160 km/h pe primul tronson, durata călătoriei se va scurta semnificativ, chiar și în condițiile menținerii restricțiilor pe restul traseului.

„Principala problemă nu e legată de faptul că trenurile nu pot circula cu 160 km/h, ci de starea infrastructurii, care lasă mult de dorit și nu permite circulația trenurilor cu asemenea viteze. Iar în lipsa unor investiții considerabile în infrastructura feroviară, oamenii vor continua să aleagă transportul rutier în defavoarea trenurilor. Luna aceasta s-au făcut mai multe probe cu garnituri care au circulat cu 160 km/h pe tronsonul București Băneasa – Fetești și se va introduce acest regim de circulație permanent, în cel mai scurt timp, pentru a exploata din plin sezonul estival. Astfel, Trenurile Soarelui vor face ruta București – Constanța în două ore”, ne-au declarat oficiali din cadrul CFR.

Tot în cadrul campaniei de marketing privind revigorarea transportului feroviar de călători, CFR a oferă reduceri între 15 și 35% pentru biletele de weekend. Astfel, dacă plănuiți să mergeți de două ori pe lună la mare, în weekend end, puteți opta pentru acest tip de bilet și plătiți cu 15% mai puțin, cu condiția să alegeți același tip de tren și la dus și la întors (Regio, Interregio sau Intercity). Reducerea de 35% se aplică în cazul călătoriilor dus-întors timp de patru weekenduri. Iar dacă achiziționați biletele online,  CFR face un discount de 5% din suma finală, după ce-au fost aplicate și alte eventuale reduceri. Un bilet dus București – Constanța, cu Interregio, costă în prezent 62 de lei, pentru un loc la clasa a II-a.

Farmecul călătoriilor cu trenul și povești de viață

Și dacă tot am început istorisirea aventurii mele către litoral printr-o mărturisire personală, frumos ar fi să închei în aceeași notă, povestindu-vă despre experiența în sine a drumului către mare și înapoi în București. Mi-a plăcut mereu să merg cu trenul, iar când am avut norocul de a avea companioni oameni cu a căror personalitate am rezonat instant, am uitat de disconfort sau oboseală.

Un cuplu de tineri programatori din Sibiu m-au făcut să regret că drumul spre Constanța nu durează mai mult. Pasiunea lor pentru mocănițe și turism, puternic întipărită pe chipul lor, ce tresălta de entuziasm de fiecare dată când povesteau ceva despre Asociația Prietenii Mocăniței, căci despre ei e vorba, m-a făcut să trec Sibiul pe lista destinațiilor de weekend din această vară. Dar despre Ioana și Mihai Blotor și proiectul lor de revitalizare a plimbărilor cu mocănița pe ruta Sibiu – Agnita vă voi povesti mai multe în zilele următoare.

Iar la întoarcere, sâmbătă după-amiază, când am călătorit fără oficialități și jurnaliști, am avut plăcerea de a vorbi, vreo oră, cu o doamnă judecător din Constanța, iubitoare de călătorii și pasionată de a descoperi mereu locuri noi. Pe lângă discuția fascinantă despre colțurile Europei vizitate de fiecare în parte, doamna judecător mi-a confirmat, fără să știe, impresiile nu tocmai exaltante pe care orele petrecute la Constanța mi le-a întipărit în minte. Cu seriozitatea și sinceritatea unui magistrat, mi-a mărturisit în ce postură delicată fusese, cu câteva săptămâni în urmă, când un grup de colegi din Norvegia, aflați la Constanța, au rugat-o să le arate orașul, iar ea a fost nevoită să-i ducă la mall și la Năvodari, pentru a le ascunde chipul nu tocmai primitor al orașului vechi și al falezei. Dar despre Constanța și, sora ei mai răsfățată, Mamaia, vom povesti, pe larg, într-un reportaj special.

Ivisit.ro vă recomandă şi: