Ancheta privind cauzele naufragiului feribotului Sewol, în urma căruia 242 de pasageri au murit, iar alți 60 sunt dați dispăruți,  a scos la iveală o serie de nereguli majore privind monitorizarea navelor de pasageri, dar și lacunele legislației, potrivit căreia un organism privat din domeniu înregistrează încărtura unei nave, iar o altă entitate stabilește limitele maxime admise.

După ce-a fost reconfigurat să permită transportul unui număr mai mare de pasageri, feribotul Sewol a fost reevaluat de Registrul Coreea de Transport Naval și i s-a înjumătățit încărcătura maximă de cargo, la 987 de tone. Modificările au fost însă transmise doar către firma care deținea feribotul, Paza de Coastă sau Asociația Coreeană de Transport Naval nefiind informate cu privire la noile restricții.

Potrivit unor oficiali din cadrul Pazei de Coastă din Incheon, armatorul a transmis o încărcătură mult mai mare, de 3.963 de tone. Iar din documentele înregistrate de Portul Incheon reiese faptul că Sewol a efectuat 394 de curse din martie 2013 și până la momentul tragediei, în 246 de cazuri încărcătura depășind cu mult limita de 987 de tone. Aceleași documente arată că în cazul a 136 de curse Sewol a raportat peste 2.000 de tone de cargo, iar de 12 ori a depășit 3.000 de tone.

Căpitanul nu a declarat toată încărcătura de pe feribot

Iar recordul privind depășirea limitei legale ar fi fost stabilit chiar în ziua naufragiului, când feribotul a avut la bord aproximativ 3.608 tone de cargo, potrivit declarațiilor vicepreședintelui companiei care a încărcat nava. În schimb, căpitanul Lee Joon-seok a declarat, în documentele completate înainte de voiaj, o încărcătură mult mai mică: 150 de mașini și 657 de tone de cargo. Documente contrazise însă de descoperirea Pazei de Coastă, care a găsit în apă, după naufragiu, 180 de mașini.

Cauzele exacte ale naufragiului sunt încă analizate, dar experții sud-coreeni atrag atenția că, dacă feribotul era supraîncărcat, orice viraj cât de mic putea provoca pierderea balansului. În plus, numeroase voci susțin că armatorul nu ar fi trebuit să primească acordul de operare a feribotului după reconfingurarea din 2013. „În contextul noilor limite privind încărcătura maximă, nu avea cum să facă profit. Așa că a încercat să facă bani supraîncărcând feribotul și autoritățile care ar fi trebuit să-l verifice nu au făcut-o”, afirmă profesorul Kim Gil-soo, de la Universitatea Maritimă din Coreea de Sud.

Potrivit legislației sud-coreene, Asociația de Transport Naval poate sesiza aceste încălcări ale limitei maxime admise fie la Paza de Coastă, fie la administrația porturilor, dar în cazul Sewol nu a existat nicio asemenea reclamație. În concluzie, autoritățile sud-coreene dețineau informații despre supraîncărcarea constantă a feribotului Sewol, dar tragedia nu a putut fi împiedicată din cauza lipsei de comunicare dintre diferitele organisme implicate în supravegherea traficului de pasageri.