În mai se redeschid şantierele pe Autostrada Transilvania, însă pe un traseu modificat pentru ca drumul de mare viteză să se unească cu Coridorul IV (Constanţa – Nădlac) prin tronsonul Sebeş – Turda. Porţiunea la care se renunţă este Ogra (Târgu Mureş) – Sighişoara – Făgăraş – Cristian (Braşov), de 161 de kilometri.

Autostrada va fi finanţată şi din acciza pe combustibil, care se aplică de la 1 aprilie.

Pentru tronsoanele 3 şi 4 din Autostrada Sebeş – Turda, de 70 de kilometri, cu care se uneşte Autostrada Transilvania s-a dat pe 10 mai ordinul de începere a lucrărilor, iar pentru tronsoanele 1 şi 2 se va da la începutul lunii iulie, anunţă ministrul Transporturilor, Dan Șova.

Pe traseul iniţial al Autostrăzii Transilvania, între Gilău şi Nădăşel (9,6 kilometri) s-a autorizat începerea lucrărilor încă din luna aprilie.

Pentru porţiunea Suplacu de Barcău – Borș (64 de kilometri), realizată de Bechtel în proporţie de 52%, se publică pe 20 mai anunţul de licitaţie. Ministrul Dan Şova spune că tronsonul va costa 900 de milioane de lei, mai puţin cu 200 de milioane de lei decât s-a estimat iniţial, că fondurile vin de la buget şi că lucrările s-ar putea relua în luna octombrie.

O lună mai târziu ar putea să înceapă lucrările şi pe tronsonul Nădăşel – Mihăeşti (16,8 kilometri), dacă exproprierile vor fi realizate până atunci.

Există însă unele probleme pe tronsonul Mihăești – Suplacul de Barcău (75 de kilometri). Trebuie reluat studiul de fezabilitate pentru că cel realizat deja nu respectă foarte multe condiții dintre cele cerute astăzi, susţine ministrul Transporturilor. În plus, acordul de mediu obţinut în 2004 este depăşit acum, între timp pe traseu apărând multe situri Natura 2000 pe care nu se poate construi. Cel mai probabil, spune ministrul Dan Şova, lucrările pe această porţiune vor începe anul viitor, în noiembrie. Costul tronsonului este estimat la 4,2 miliarde de lei, însă fondurile vin din acciza pe combustibil.

“Pentru Nădășel – Mihăiești – Suplacul de Barcău, deci pentru cei 93 de kilometri, sursa de finanțare este acciza intrată în vigoare la 1 aprilie. Acești 93 de kilometri din autostrada Transilvania sunt primul proiect de autostradă care va fi finanțat integral din acciză”, a anunţat Dan Şova.

Tronsonul Câmpia Turzii — Ogra, Târgu Mureș (53 de kilometri) se va construi cu fonduri europene.  Lucrarea va fi licitată  în această lună.

După ultimele calcule, autostrada Transilvania ar putea să fie gata abia în 2018, cu şase ani mai târziu decât termenul stabilit în contractul cu Bechtel semnat în 2004 şi reziliat în 2013, după o perioadă în care compania americană nu a lucrat în lipsa alocărilor bugetare pentru acest proiect.

Noua Autostradă Transilvania nu va mai avea 415 kilometri, ci 254. Singurii daţi în folosinţă până acum, 52, sunt cei între Gilău şi Câmpia Turzii. Lucrările executate de Bechtel pe acest tronson, dar şi pe Suplacu de Barcău – Borş au costat 1,4 miliarde de euro, mai mult de jumătate din suma estimată pentru toţi cei 415 de kilometri ai autostrăzii iniţiale.