Negocierile dintre cele două companii aeriene, privind preluarea a cel puțin 40% dintre acțiunile operatorului italian de către compania națională din Emiratele Arabe Unite, au fost reluate săptămâna aceasta, după ce la sfârșitul lunii aprilie ajunseseră într-un punct mort.

Astfel, directorul executiv al Alitalia, Gabriele Del Torchio, a avut o întrevedere personală, la începutul săptămânii, cu omologul său de la Etihad, James Hogan, în cadrul căreia au discutat despre condițiile impuse de către compania arabă pentru preluarea acțiunilor și despre măsurile pe care sunt dispuși italienii să le ia în vederea încheierii tranzacției.

Potrivit ministrului italian al Transporturilor, Maurizio Lupi, o decizie finală ar putea fi luată în cursul săptămânii viitoare, relatează Gazzetta del Sud. “Cred că săptămâna viitoare vom avea un răspuns cu privire la aceste negocieri. Principalele chestiuni în privința cărora trebuie să ajungem la un consens sunt legate de planul de reorganizare și dezvoltare și de partenerii și angajații companiei”, a precizat ministrul Lupi.

Alitalia, aproape de faliment

În 2008, operatorul italian a fost privatizat, proces în care activitățile neprofitabile au fost transferate către o companie nou înființată, însă Alitalia nu a reușit nici în aceste condiții să devină profitabilă. Competiția acerbă cu operatorii low-cost și trenurile de mare viteză au împins compania și mai mult în datorii, iar anul trecut numai o injecție de capital din partea guvernului a evitat intrarea companiei în faliment, pierderile zilnice fiind de aproximativ un milion de euro pe zi, potrivit Reuters.

În acest context, intenția companiei Etihad de a prelua 40% din acțiuni pare a fi singura pârghie de supraviețuire a operatorului italian, însă operatorul cu sediul în Abu Dhabi le-a impus italienilor o serie de condiții. Potrivit unei scrisori trimise la finalul lunii aprilie, Etihad și-a manifestat interesul de a investi aproximativ 500 de milioane de euro, dintre care aproape 300 de milioane de euro reprezentând o injecție de capital, în schimbul a 40% dintre acțiuni. Însă negocierile au intrat în impas după ce compania din Abu Dhabi a subliniat că nu este dispusă să preia datoriile operatorului italian, sugerând ca acestea să fie preluate de o companie separată, și a solicitat și concedierea a 3.000 dintre cei 14.000 de angajați, susține Reuters.

Creditorii Alitalia, printre care se numără și câteva bănci importante din Italia, nu au fost însă prea încântați de această propunere, temându-se că nu-și vor mai putea recupera astfel creanțele. Totuși, sub presiunea riscului ca Etihad să-și retragă cu totul oferta, conducerea Alitalia și reprezentanților celor patru bănci italiene creditoare s-au întâlnit săptămâna trecută și au pus la punct un plan pe care directorul executiv Alitalia, Gabriele Del Torchio, l-a prezentat omologului său de la Etihad, în cadrul întâlnirii de marți.

Potrivit surselor agenției Reuters și presei italiene, propunerea prezentată de Del Torchio cuprinde transformarea Alitalia într-un holding și înființarea unei noi companii, care să preia o parte importantă din datoria de 800 de milioane de euro. De asemenea, activitatea financiară a Alitalia, incluzând flota și rutele de zbor, vor fi transferate către o nouă companie, controlată de holding, și care va fi deschisă investițiilor directe pe care le dorește board-ul de la Etihad.